Георги Велев: Знам, че българинът ще се докосне до чудните знания на предците ни
Не ценим културата, която по време на траките е била същината на живота им, и се отнасяме дивашки с тракийското наследство
Георги Велев
Георги Велев е роден на деня на Будителите през 1952 г. в китното градче Казанлък. Запленен от малък по литературата, завършва „Българска филология” в СУ "Св. Климент Охридски". Стотици негови ученици го помнят като любим учител по литература, страстен пътешественик и неповторим разказвач.
Впечатлен от тракийското ни културно наследство, Георги Велев посвещава голяма част от времето си на изследователски търсения за предците ни. Наученото описва в свои статии и книги.
- Ваше откритие е свързано със село Слънчево, Варненско, в Побитите камъни, разкажете повече.
- В книгата си „Посланието Побити камъни” доказвам с астрономически, математически и митологични аргументи, че Побитите камъни край Варна е грандиозен мегалитен комплекс, че той е не природно, а съзнателно творение, съградено по мерките и еталоните на артефактите от Варненското златно съкровище от некропола. Слънчевският дял (източен и западен) е, както съм казвал, „най-прекрасното място на света”.
В гроб № 4 от некропола има няколко златни кухи цилиндъра. Каква беше почудата ми, когато установих, че колоните по Побитите камъни са пропорционални на техните размери – мащабът е 1:50, 100, 200. Сводовете на бичетата от гроб № 36 пък са архитектурен проект на сводовете от Пещерата в Централната група. И тук отново се явяват същите математически зависимости – размерите са умножени по 100. Уникално е и тежащото едва 2,56 грама златно биче от гроб № 26, чийто свод на коремчето е трапецовиден. Същата форма имат и безброй многото трапецовидни ниши на терена, които пак са кратни на еталона.
За съжаление, въпреки че това е местност, защитена със закон от 1937 г., сега го обграждат с огромни тенекиени халета.
- Твърдите още, че каменните реки на Витоша не са рядък природен феномен, а култов мегалитен паметник, имате и доказателства за това?! - Твърдят, че така наречените „каменни реки” или „морени” били ледникови образувания, на други места пък се твърди, че са сферично изветрели скали. Но защо тогава те са подравнени като по конец и защо стриктно следят хода на Слънцето и фиксират кардиналните моменти в движението му - равноденствие, слънцестоене. Витоша е „вълшебна планина, която денем искри като изкусно шлифован диамант под лъчите на Слънцето, а нощем „улавя” светлината на Луната и звездите”. Нейната тайна е не само геоложка, но е свързана и с литературата.
- Приличат ли днешните българи на траките?
- По-лесно е да се каже по какво се различаваме – в момента не ценим културата, която по време на траките е била същината на живота. Освен това се отнасяме дивашки с тракийското наследство. Дори ако техните съкровища не бъдат продадени в чужбина и останат в нашите музеи, те пак не достигат до хората. Преди дни откриха златно тракийско съкровище в Свещари. И какво от това? Ще се издаде лъскав албум с умопомрачителна цена, ще четем за успехите на изложбата по света и толкоз.
- Убеден ли сте, че в древните писания зад поетичните образи се крият чисто научни казуси, споделете някои от тях?
- Исторически факт е, че Архимед спасил родната Сицилия от нападението на римската флота, като с помощта на вдлъбнати огледала подпалил корабите им. Точно така се случва и в „Илиада” – песен XIII „Битка при корабите”, когато троянците подпалват няколко вражески кораба. В тази битка троянците се явяват с нов модел щитове (кръгли), които са много уязвими при удар, но обърнати, се превръщат в огледала. Това е и първият описан случай на употреба на оръжие за масово унищожение. Ахейците биват изгаряни така безпощадно, че се казва: „Наистина би бил коравосърдечен, който при гледката скръб не би сетил, а би се зарадвал”. Тук да добавим, че за изобретател на секретното оръжие е посочен фригиецът (тракийско племе) Отрионей. Това подсказва, че може би Архимед е доразвил тракийска идея.
- Според вас измерването на времето играе изключително важна роля в „Илиада”. Каква е връзката между измерванията на времето, на сезоните с историческите събития от древността?
- Това е огромна тема в „Илиада”. Бих споменал водния часовник на Ахил, чиито елементи (медни съдове с пропорционална вместимост) той раздава като дарове на участниците в погребалните игри в чест на Патрокъл. Ще вметна, че воден часовник (но каменен) открих и в един от дяловете на Побитите камъни.
На съвсем друго равнище са мегалитите, които са разположени по Троянското поле. Чрез тях се следи ходът на Слънцето и те играят ролята на календари.
Това е знание под краката ни, до което ние се докосваме, не е ли жалко!
Светлана ТЕРЗИЕВА
Впечатлен от тракийското ни културно наследство, Георги Велев посвещава голяма част от времето си на изследователски търсения за предците ни. Наученото описва в свои статии и книги.
- Ваше откритие е свързано със село Слънчево, Варненско, в Побитите камъни, разкажете повече.
- В книгата си „Посланието Побити камъни” доказвам с астрономически, математически и митологични аргументи, че Побитите камъни край Варна е грандиозен мегалитен комплекс, че той е не природно, а съзнателно творение, съградено по мерките и еталоните на артефактите от Варненското златно съкровище от некропола. Слънчевският дял (източен и западен) е, както съм казвал, „най-прекрасното място на света”.
В гроб № 4 от некропола има няколко златни кухи цилиндъра. Каква беше почудата ми, когато установих, че колоните по Побитите камъни са пропорционални на техните размери – мащабът е 1:50, 100, 200. Сводовете на бичетата от гроб № 36 пък са архитектурен проект на сводовете от Пещерата в Централната група. И тук отново се явяват същите математически зависимости – размерите са умножени по 100. Уникално е и тежащото едва 2,56 грама златно биче от гроб № 26, чийто свод на коремчето е трапецовиден. Същата форма имат и безброй многото трапецовидни ниши на терена, които пак са кратни на еталона.
За съжаление, въпреки че това е местност, защитена със закон от 1937 г., сега го обграждат с огромни тенекиени халета.
- Твърдите още, че каменните реки на Витоша не са рядък природен феномен, а култов мегалитен паметник, имате и доказателства за това?! - Твърдят, че така наречените „каменни реки” или „морени” били ледникови образувания, на други места пък се твърди, че са сферично изветрели скали. Но защо тогава те са подравнени като по конец и защо стриктно следят хода на Слънцето и фиксират кардиналните моменти в движението му - равноденствие, слънцестоене. Витоша е „вълшебна планина, която денем искри като изкусно шлифован диамант под лъчите на Слънцето, а нощем „улавя” светлината на Луната и звездите”. Нейната тайна е не само геоложка, но е свързана и с литературата.
- Приличат ли днешните българи на траките?
- По-лесно е да се каже по какво се различаваме – в момента не ценим културата, която по време на траките е била същината на живота. Освен това се отнасяме дивашки с тракийското наследство. Дори ако техните съкровища не бъдат продадени в чужбина и останат в нашите музеи, те пак не достигат до хората. Преди дни откриха златно тракийско съкровище в Свещари. И какво от това? Ще се издаде лъскав албум с умопомрачителна цена, ще четем за успехите на изложбата по света и толкоз.
- Убеден ли сте, че в древните писания зад поетичните образи се крият чисто научни казуси, споделете някои от тях?
- Исторически факт е, че Архимед спасил родната Сицилия от нападението на римската флота, като с помощта на вдлъбнати огледала подпалил корабите им. Точно така се случва и в „Илиада” – песен XIII „Битка при корабите”, когато троянците подпалват няколко вражески кораба. В тази битка троянците се явяват с нов модел щитове (кръгли), които са много уязвими при удар, но обърнати, се превръщат в огледала. Това е и първият описан случай на употреба на оръжие за масово унищожение. Ахейците биват изгаряни така безпощадно, че се казва: „Наистина би бил коравосърдечен, който при гледката скръб не би сетил, а би се зарадвал”. Тук да добавим, че за изобретател на секретното оръжие е посочен фригиецът (тракийско племе) Отрионей. Това подсказва, че може би Архимед е доразвил тракийска идея.
- Според вас измерването на времето играе изключително важна роля в „Илиада”. Каква е връзката между измерванията на времето, на сезоните с историческите събития от древността?
- Това е огромна тема в „Илиада”. Бих споменал водния часовник на Ахил, чиито елементи (медни съдове с пропорционална вместимост) той раздава като дарове на участниците в погребалните игри в чест на Патрокъл. Ще вметна, че воден часовник (но каменен) открих и в един от дяловете на Побитите камъни.
На съвсем друго равнище са мегалитите, които са разположени по Троянското поле. Чрез тях се следи ходът на Слънцето и те играят ролята на календари.
Това е знание под краката ни, до което ние се докосваме, не е ли жалко!
Светлана ТЕРЗИЕВА
Няма коментари:
Публикуване на коментар